Niet van mijn belastinggeld

Momenteel wordt er overal bezuinigd, en menig sector roert zich erom. Van de week las ik in NRC Next een artikel van een ‘ kunstenaar’ die 15.000 euro subsidie wilde om een pasfotohoekje te runnen. En daar heb ik dan dus moeite mee, dat is voor mij geen kunst… en die subsidie moet dan ook maar meteen komen te vervallen. Menigeen zal zich nu boos maken, en mij een VVD-zeur vinden (wat ik overigens helemaal niet gestemd heb, maar dat terzijde). Bij dit soort berichten uit die zogenaamde ‘ kunstsector‘  vraag ik me dan dus af waarom dit van mijn (en uw) belastinggeld moet? Zit ik te wachten op een pasfotohoekjes-kunstproject? Nee dus… de kunstenares in dit artikel is – zoals ze zelf zegt, noodgedwongen – op zoek gegaan naar sponsors, en voor haar hoop ik dat het haar op die manier wel lukt (geeft toch ook veel meer voldoening dan zomaar je hand ophouden), maar ik hoop nog meer dat de hele kunstsector op die manier gaat denken… kom op, in veel andere landen kun je je hand niet ophouden voor je projecten. Kunst zou, net als alle andere sectoren, gewoon zelf gefinancierd moeten worden.