Neem een voorbeeld aan je zoon Agnes!!

Afgelopen week, vrijdag 28.12 om precies te zijn, stond er op de Zin-pagina van NRC Next een artikel over What’s Appen. Het zou de ‘nieuwe Nanny’ zijn voor veel gezinnen, de vervanging van de babyfoon zeg maar. Dat was een beetje de insteek van het artikel. Op zich een prettig te lezen verhaal van hoe een gezin vandaag de dag contact houdt met elkaar. Maar tevens ook schokkend omdat je merkt dat veel ouders What’s App zien als een manier om de kids weer meer alleen te laten en zelfstandiger te maken dan ze zouden hoeven zijn voor die leeftijd. Dat is een beetje wat ik tegen deze ‘tijd’ heb, waarin ouders dit meer en meer doen. Wat me bij het artikel echter nog het aller-allermeest schokte, was een bepaalde passage aan het eind van het stuk. Ik citeer:

“Agnes Hofman: „Mijn zoon doet altijd de boodschappen, dat hoort tot de taakverdeling bij ons thuis. In de supermarkt weet hij even niet welke kersenkwark ik ook alweer wil, en vervolgens appt hij een foto: ‘Wil je deze kersenkwark?’ Als ik voor hem schoenen koop, gaat het precies zo. ‘Waren het nou deze Nikes, of die andere?’

Tijdens een ouderavond op school hou ik hem steeds op de hoogte van wat er gebeurt. Ik twitter dan trouwens ook politiek incorrecte grapjes en foto’s van al die ouders met hun sombere windjacks en gemakkelijke kapsels. En van de moeder voor me bij wie het rugvet over de stoelleuning puilt. Die foto’s stuur ik ook aan Thomas. Mijn Twitter-volgers vinden dat leuk, maar hij lacht er niet om. Hij appt terug: ‘Je moet mensen in hun waarde laten. En trou- wens, we wisten toch allang dat jij de leukste moeder was?’” 

Het eerste deel van deze passage is nog prima, maar dan het stukje waarin Agnes -trots en zgn. stoer- verteld dat ze tijdens de ouderavond lekker los gaat op Twitter, ik vind dit volledig NIET kunnen, en dan met name het feit dat ze er nog trots op lijkt te zijn, en het zelf helemaal leuk vindt. Haar zoon is in deze de wijste en meest opgevoede. Respect voor hem. Ik hoop dat Agnes het in zich heeft om haar zoon’s mening eens nader te overwegen. Wat mij betreft is Agnes de loser van vorige week.

18 Comments

  1. Ik vind dit grove beledigingen en trouwens:je neemt geen foto`s van mensen(zonder toestemming) en stuurt ze door.Tenminste dát doe je niet als je ook maar één greintje fatsoen in je lichaam hebt.En dát ontbreekt er aan bij de persoon Agnes.Gelukkig heeft haar zoon dat wel!!

  2. @ Zuster Klivia, helemaal met je eens, ik denk dat hij dat vooral van zichzelf heeft, jammer alleen dat hij zijn moeder nog steeds bestempeld als de leukste, maar goed, dat zal liefde voor een moeder van een zoon zijn…

    @ G. Blaauw, je omschrijft precies mijn verbazing, ergernis en mening in deze…

  3. Mmmm, ik denk dat ze wanhopig graag leuk gevonden wil worden. Maar persoonlijk vind ik dat er wel meer mensen zijn die zo egocentrisch zijn dat alles moet wijken en dat altijd alles maar leuk moet zijn.

  4. Door al dat getwitter en foto’s uitwisselen via gsm is de privacy op een laag pitje gekomen.
    ik maak nooit zomaar foto’s van mensen en als ik iets post, heb ik de toestemming.
    ook wat ik op mijn blog zet is met medeweten genomen of gemaakt.

  5. @ Gerda, opvoeden is een vak, een kunde, en eentje die niet iedereen zomaar gegeven is… en ja, gelukkig maken is prima, maar niet tegen elke prijs of op zomaar elke manier, zoals hier… popi-jopi Agnes…

    @ Renesmurf, dat ze haar gedachten vertelt is niet helemaal waar, ze vertelt haar ‘actie’ en juist die actie stuit me tegen de borst…

    @ Albert, gelukkig waren er in de krant meer mensen even verbaasd als ik was…

    @ Han, maar daar gaat het logje in basis niet over…

    @ Joke, moeder is aan haar niet besteed…

    @ Sas, ik was geschokt…

    @ Natuurfreak, ik vind vooral haar nonchalance over wat ze doet schokkend…

    @ Suske, privacy is een ding, respect is van een andere orde… en daar ontbreekt het bij ‘moeder’ Agnes aan…

    @ Mrs.T., leuk zijn of gevonden worden is meestal een verkeerde manier om dat dan ook daadwerkelijk te bereiken…

    @ Redstar, je kunt ook een mening hebben zonder over haar opvoeding te oordelen… het gaat niet alleen om de opvoeding, maar ook om haar respect naar anderen toe…

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

