Gruwel!

Ik kan daar dus echt van gruwelen, mensen die het hebben over een ‘trektor‘. Van de week gebruikte presentatrice Antoinette Hertsenberg het weer in haar programma Opgelicht. Ik probeer me altijd een beeld te vormen van hoe die trektor er dan uitziet. Ik ken gewone torren, maar trektorren? Hebben die soms een rugzak op en trekken ze de wereld rond? Of sleuren ze aan een touw met aan dat touw een grote kist met inhoud, trekken ze die voort?

Even voor de duidelijkheid: het is een tractor of een trekker, en géén trektor!!

19 gedachtes over “Gruwel!

  1. Groot gelijk Chantal dat vind ik ook.Alhoewel je het op Google terug vinden kan.Het zou een kleine tractor zijn..maar ik vind dit ook al te gek.

  2. Wat te denken van mensen die puzzel verkeerd uitspreken? Die maken en dan iets van poezel van ofzo. Dat is mijn irritatie-woord. Of als mensen Urnie zeggen ipv Ernie. Bert zegt toch duidelijk Ernie en geen Urnie in Sesamstraat… ZUCHT!

  3. @ Sjoerd, ik wou dat ik dat kon, ik blijf dat altijd ‘horen’…

    @ Zuster Klivia, er wordt wat “afgegruweld “in taalland… ook het verkeerder gebruik van spreekwoorden en gezegden doet met de haren rechtop staan…

    @ Natuurfreak, maar ze bedoelde juist een grote, normale ‘trektor’…

  4. Ik ben het niet helemaal eens met jullie wat de uitspraak van het woordje tractor is:nl.Tractor is een Engelse woord en wordt ook als zodanig uitgesproken .De Engelsen spreken het dan ook uit als “”Traector”(trektor).Dus het is helemaal niet vreemd dat wij,als Nederlanders ,het woord als zodanig hebben overgenomen.Natuurlijk kun je trekker zeggen,wat heel gewoon en gebruikelijk is maar Tractor is eigenlijk een beetje verkeerd.Wij leren de kinderen dan ook tractor op de Engelse manier uitspreken.

  5. Ik vind het een plaatje van een tor met een enorme rugzak wel heel erg leuk hoor ! Al kan hij natuurlijk moeilijk een erf omploegen ….. daar kan men inderdaad beter een tractor voor nemen ! Maar als ik je trektor met rugzak hier langs zie komen, Chantal, dan laat ik je het weten :) Een fijne dag

  6. @ I live for my dreams, maar het is serieus hoor…

    @ Poussy, ik hou me aanbevolen :-)

    @ Gerda, ach, zo ver wil ik ook weer niet gaan…

    @ G. Blaauw, op zich goede uiteenzetting, maar toch deel ik hem niet…

  7. De uitspraak van Tractor als Traektor is beslist geen verloedering van de taal.Het is zoals het moet zijn!!!We hebben niet alleen Engelse invloeden in onze taal maar zoals je wel weet ook Franse invloeden.We spreken, als we het over garage hebben, het woord ook niet uit met een gewone g maar de laatste g wordt óók uitgesproken als zje!Dat zijn de regels die we nu eenmaal in onze taal hebben.De Nederlandse taal kent veel buitenlandse invloeden.En ik denk dat ik ,na 35 jaar de Nederlands taal te hebben gedoceerd,het wel kan weten.Of ik heb het altijd verkeerd gedaan!

  8. Ik respecteer dat je mijn mening over het woordje tractor niet deelt maar de regels in de Nederlandse taal kun je nu eenmaal niet over het hoofd zien.Wil je het goed doen zul je je daaraan moeten houden.

  9. er zijn vele woorden uit het Engels in onze taal geslopen, maar daarom hoeven we die niet op z’n Engels uit te spreken. Zo denk ik bvb. aan reporter en wifi.

  10. @ Albert, tja, ze is van enige arrogantie niet verstoken gebleven…

    @ Han, zo gaat dat -helaas- met taal…

    @ Billy, maar het is gewoon verbastering die ingeburgerd is geraakt…

    @ G. Blaauw, je hebt het vast goed gedaan, maar ik denk dat het gewoon een verbastering is die men lang genoeg heeft volgehouden zodat hij in de boeken is gekomen…

    @ Renesmurf, ja, trekker of tractor, dat zei ik toch al :-)

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

