Wat eten we vandaag?

De hype om het paardenvlees in de lasagne neemt ongekende proporties aan. Martine Kamsma wijdt er een column aan in NRC Next, zoals heel veel columnisten het als dankbaar onderwerp gebruiken. Een heerlijke passage uit haar column wil ik even met jullie delen:

“Een kleine bloemlezing uit de schappen van Lidl.

In de gevulde koek zitten abrikozenpitten in plaats van amandel. In de guacamoledip zit 3,7 procent avocado, verder vooral xanthaangom en guarpitmeel. De krabsala- de bevat 12 procent krab en 35 procent surimi (nepkrab). Het gerookte spek in de andijviestamppot is niet gerookt maar wordt een handje geholpen door ‘rookaroma’. De diepgevroren ‘ossenhaas tournedos’ komt niet van de haas maar is een sjoelschijf van samengeperste stukjes rund, vastgeplakt met water en zeven andere ingrediën- ten die met koe niks van doen hebben. In de ‘frikandel- letjes’ in een doos met 36 minisnacks zit 49 procent kip- penseparatorvlees. Dat is wat ze nog met de hogedruk- spuit van de karkassen weten te halen als het vlees er al af is – verspilling, daar houden ze niet van in de vleesindustrie. De hachee bij de rode kool ziet vooral zo lekker bruin vanwege de ammoniakkaramel. En dan hebben we het dus alleen nog maar over wat er op de verpakking staat.”

Hiermee verwoord ze precies wat ik ook denk en voel; mensen… we kopen het ALLEMAAL! En nooit hebben we ook maar 1 kruimel op ons bord achtergelaten. Laten we nu gewoon deze ‘kruimelproblemen’ achter ons laten en de grotere issues van het leven aan gaan pakken.

20 thoughts on “Wat eten we vandaag?

  1. zolang we niet veel hoeven te betalen is het geen probleem.
    En dan beginnen over die arme paarden die geslacht moeten worden.
    Waarom niet over die koetjes zelf eens beginnen ?

  2. We vragen er toch met z’n allen om. Ik ken hier niemand die zich daar druk om maakt. Het is gewoon een zwaar overtrokken media hype.

  3. Ik ben het volledig met je eens.Er wordt al jaren ,op grote schaal,vervangers gebruikt voor produkten.De sojaboon is een veelvuldig gebruikt middel om vlees te vervangen.Ook wordt het gebruikt voor verschillende soorten van gevulde koeken of banket.En we hebben er nooit ophef over gemaakt want soja is een uitstekend produkt.Als je de etiketten ,van heel veel produkten ,gaat lezen dan zul je zien dat er veel smaakversterkers en produktvervangers op staan.En je verneemt het in de portemonnee.Als het niet het geval zou zijn dan zou alles een stuk duurder zijn.

  4. Gruwel gruwel! Je weet dat je genept wordt maar om het dan zo te lezen is wel even slikken. Gelukkig eet ik weinig tot geen vlees en wat ik koop komt meestal bij de slager vandaan (hoewel dat ook niet alles zegt).

  5. @ Floor, ik denk dat het niet alleen bij vlees voorkomt… maar we zijn er zelf ook schuldig aan, we zijn vaak niet bereid om meer te betalen dan het absolute minimale, en dan moeten producenten wel kiezen voor ‘goedkopere’ alternatieve ingrediënten, dus een beetje hypocriet zijn we wel…

    @ G. Blaauw, ik vind dat velen nu erg hypocriet reageren… ophef om niets eigenlijk…

    @ Sjoerd, eens, we hebben er zelf een groot aandeel in, zoals ik al aan Floor zei hierboven…

    @ Suske, in basis is het een geldissue, wij willen zo weinig mogelijk betalen… en dan is het het gevolg dus… nu niet zeuren dan…

    @ Zuster Klivia, inderdaad, maar we steken graag de kop in het zand, lange tijd… en dan nu opeens op de achterste (paarden)benen gaan staan… ;-)

  6. Dat we paardenvlees eten is voor mij op zich helemaal geen probleem. Dat er flink aan verdiend wordt is andere koek…

  7. Als we in de Lidl minder betalen voor lasagne dan in een ander warenhuis mag er paardenvlees in zitten, sterk en gezond. Liever gehakt van een paard dan een runderbiefstuk wat ik toch niet lust. We krijgen andere veel ergere vervuiling naar binnen en daar betalen we niet voor behalve met onze gezondheid! En die is duur.

  8. Ik laat het aan mij voorbij gaan.Werd suikerziek door in shock te gaan na insectenbeet.Kook dus voor 95% altijd alles zelf ,want aan wat op de verpakkingen staat kan je meestal niet aan uit omdat het in piepkleine lettertjes geschreven (dus praktisch onleesbaar) en nummers vermeldt die dan weer voor toevoegingen staan waar je een boekje voor moet raadplegen .Wel vind ik dat wat men vermeldt juist moet zijn of het is bedriegerij en of het nu om Liddl gaat of om Nestlé die er nu ook plots tussen zit.!Bedriegen moet gestraft worden en daar is voor mij de kous mee af..Dat men maar eens dringend werk maakt van de belangrijke zaken die men maar telkens op de achtergrond schuift.

  9. Paardenvlees op zich is prima te eten, maar omwille van de winst wordt het versnipperd en als rund verkocht. En dat is nep, oftewel wel fraude.
    Doordat één van onze kinderen een allergie had voor bepaalde kleur- en smaakstoffen let ik al jaren heel goed op het etiket. En ik weet dat al die kant-en-klaarproducten vooral bestaan uit hulpstoffen, die de kleur en smaak moeten oppeppen, maar het product eigenlijk niet echt verbeteren. Wij eten dan ook graag puur natuur, dus zelfgemaakt. Dat kost ook minder op den duur, maar vraagt wel iets meer organisatie en tijd.

  10. fotograafhan zegt:

    Er is niets lekkerder als een vers gerookte paarden worst. Ik ben niet zo’n vlees eter maar een stukje paarden worst, heerlijk. Alleen is er geen paarden slager meer in de buurt.

  11. Ik vind het zeer belangrijk dat men weet wat men eet.
    Als het koeienvlees is en men zegt dat het paardenvlees is is liegen.
    En dat heeft een reden.

  12. It started here in England but it spread like wild fire to the rest of Europe!
    The problem is not the food itself, it’s simply fraud.
    We have consumers we want to have cheap food.
    Retailers simply fill the gap for us.
    Viola we have a “market”!

    You can buy 4 frozen beef burger meat in England for just £1.
    How can you get it this cheap?

  13. @ Albert, het is maar net hoe je tegen bepaalde dieren aankijkt, bij ons zijn dat huisdieren, daar niet… al zou ik het ook niet graag eten hoor…

    @ Henry, toch hangt dat ook van culturen af…

    @ London Caller, the cheap food must ring a bell with consumers knowing it cannot be true… so take your loss…

    @ Renesmurf, maar weet je van alles wat je eet, en eet je het niet nu je weet dat er paardenvlees in zit…

    @ Han, ik ben dol op paardenrookvlees zelf…

    @ I live for my dreams, dank je…

    @ KnutzEls, je hebt valide redenen om te willen weten wat ergens in zit, en ik denk dat we dus allemaal vooral gewoon van de kiloknallers af moeten…

    @ Natuurfreak, toch is niet alleen de fabrikant schuldig, ook de consument…

  14. de meeste ophef komt er natuurlijk omdat die producten niet bevatten wat je er normaal gezien zou moeten van verwachten
    Paardenvlees op zich is natuurlijk niet slecht, ik eet zelf regelmatig een paardenbiefstuk, dat ik véél beter vind dan runds

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

