Columntijd

Af en toe deel ik hier een column die ik geschreven heb voor het lokale dorpskrantje, en het is weer die tijd, dus… here goes:

ONDERZOEK HET ONDERZOEK – “Tegenwoordig leven we in een maatschappij waarin voor elk probleem eigenlijk maar één oplossing gezien wordt; we onderzoeken het en schrijven er een rapport over. Een snelle Google-check levert zo alleen al voor de Universiteit van Twente het lugubere aantal van van 247 onderzoeken op die je op de site kunt bekijken en downloaden. En de titels liegen er niet om, en dan doel ik vooral op de lengte van de rapporttitels, niet echt kort en krachtig zou ik willen zeggen: “Op koers richting WMO: onderzoek naar het productaanbod van ‘t Iemenschoer, met het oog op de prestatievelden van de Wet Maatschappelijke Ordening.” De politiek noemt het popie-jopie ‘een parlementaire enquête’, alsof je vragenlijsten voorgeschoteld krijgt over wat je favoriete koffiemerk is, naar welke supermarkt je gaat en of je huisdieren hebt (de gemiddelde Maurice De Hond-consumenten-onderzoeksvragen). Het CBS heeft weer zijn eigen term voor het dikke boekwerk dat zij op nagenoeg elk denkbaar gebied uitbrengen. Enquêtes zijn het natuurlijk niet echt. Okay, in de basis zal er best een vragenlijst worden opgesteld, maar de rest van het proces is vooral voer voor de doorgewinterde taalvirtuoos die vanaf de titel tot aan het slotakkoord zich kan laven aan wollig -en vooral nietszeggend- taalgebruik. De meeste rapporten laten zich door de gewone burger, zoals u en ik zijn, niet echt goed lezen. Bij veel rapporten haak je als lezer na (of misschien zelfs al halverwege) de titel af. Ze doen je niet echt geloven dat het spannend gaat worden, laat staan dat je ook maar enige illusie zult hebben de rapporten te kunnen begrijpen en doorgronden. Ik zwijg nog maar even over gepubliceerde versie van regeerakkoorden, als je die wilt lezen, en met name wilt begrijpen, moet je toch van heel goede huizen komen. Milieutechnisch ben ik blij met de ontdekking van de PDF-file, dat scheelt in ieder geval HEEL VEEL nutteloos printwerk en dus belasting voor het milieu. Maar als er zoiets zou zijn als internetvervuiling door PDF-Onderzoeksrapporten, dan is daar toch echt chronisch sprake van. Misschien moeten ze nu juist dáár eens onderzoek naar doen… maar ja, dat wordt dan weer als PDF het internet op gegooid… niet echt een oplossing dus. Maar even serieus; laten we eens meer gaan doen, en minder alleen maar alle zaken in wollige, niet te begrijpen rapporten uit de doeken te doen. Zoals de Engelse Lagerhuis-leden zouden zeggen: ‘Hear-Hear’.”

11 gedachtes over “Columntijd

  1. Onderzoeken mogen niet oneindig lang zijn;ze moeten een goed overzicht geven en begrijpbaar zijn maar daar wordt helemaal niet naar gekeken.Vaak is het alleen bladvulling en heel dikwijls ook niet neutraal.

  2. @ Natuurfreak, ik denk dat veel onderzoeken hun doel voorbij schieten… en dus onzinnig worden daarmee…

    @ Gerda, dank je voor je compliment…

  3. @ Sjoerd, haha, onderzoek noopt tot onderzoek, ga jij dat nu weer onderzoeken? ;-)

    @ Joke, je maakt me aan het blozen…

  4. ja, ik denk altijd dat het voer is voor de liefhebber, net als de sport.
    Al die uitslagen en uren tv en radio en zo, en ik ontloop het allemaal!

  5. >@ London Caller, even UK knows him…

    Yes, he is famous everywhere!
    But I watched Sesame Street when I was little in Malaysia. :)

    PDF is good and easy for research work!
    I usually just search for the most important keywords, instead of reading the whole file. Some files can have 100+ pages!

  6. @ I live for my dreams, welk onderzoek, dat van hen of van mij…

    @ London Caller, Malaysia had Sesame Street in Malaysian language?

    @ Han, nee, nog niet gezien… moet ik eens doen… maar ik kijk al best veel via Uitzending gemist, tijd is dan soms een issue…

    @ Renesmurf, inderdaad, er is een doelgroep voor…

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

