Eerste Heilige Communie

Vandaag is het 9 mei, een gewone donderdag (okay, het is Hemelvaart. maar verder niets bijzonders). Toch was dit ooit voor mij een speciale datum, en gek genoeg moest ik daar ineens aan denken toen ik de kalender vandaag omsloeg en ’9 mei’ zag staan. In 1980 deed ik op deze datum mijn Eerste Heilige Communie. Toen nog vol overtuiging dat katholiek zijn op zich niet zo omstreden zou worden. Vandaag de dag zou ik die communie wellicht niet meer afleggen, maar toen, ook in die tijdsgeest, was het heel gebruikelijk. Het was ook een event dat gewoon door de hele klas werd ondergaan. Ik herinner me dat er in onze klas van 30 leerlingen maar 1 kind was dat niet ter communie ging, zij was namelijk van huis uit niet katholiek maar zat wel op onze katholieke school. Ze was er zelfs verdrietig om, want wij hadden hele verhalen over de mooie kleding, de cadeaus, het feest en zij… zij had niets. Nu is ze er misschien blij om, maar toen was dat groot kinderleed.

10 thoughts on “Eerste Heilige Communie

  1. mijn kinderen hebben alleen hun eerste communie gedaan. De plechtige communie/vormsel wilden ze niet een ook wilden ze geen feest. Dan maar zo gelaten.

  2. @ gerda, Lentefeest, is dat iets speciaals…

    @ Sjoerd, het vormsel heb ik ook nog gedaan en zelfs nog voor de kerk getrouwd, echter nu ben ik wel ‘klaar’ met de kerk en het RK-geloof…

  3. Tja we werden beloond en als je het later door eigen ogen zonder gekleurde bril bekijkt ziet de wereld er plots heel anders uit.

  4. Mijn kinderen zaten ook op een katholieke school, op de dag van de heilige communie zijn we toen naar de efteling geweest. ter compensatie. Ik heb ze daar nooit over horen klagen.

  5. eigenlijk is het niet iets dat je als kind zelf kiest, dat doen je ouders wel voor je.
    Intussen is er in het geloof wel één en ander veranderd…

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

