Emoticons

Emoticon Deze week schreef Renske de Greef een leuke column in NRC Next, met als onderwerp ‘De Emoticon‘. Het was een leuke column, maar daarnaast ook best wel een beetje confronterend. Hoe zijn wij verworden tot een communicerend volk dat smileys nodig heeft om elkaar te vertellen wat we voelen, bedoelen en willen zeggen. Van lachende smiley, tot huilende, kussende, zwaaiende en knipogende (misschien nog wel de meeste gebruikte, zeker wanneer je iets cynisch bedoeld). Voor mensen die niet veel ophebben met sms en social media, zal dit onderwerp weinig zeggen, voor alle anderen zit er vast herkenning in. Nu is mijn oprechte belangstellende vraag: hoe vaak maak jij gebruik van emoticons om je verhaal te ‘illustreren’? En wat is je meest gebruikte -misschien daarmee ook favoriete- emoticon?

16 Comments

  1. Ik kan geen emoticons in mijn blog plaatsen dus moet ik het met een omschrijving doen. Persoonlijk vind ik die dingen wel handig in de geschreven taal, want je hebt geen lichaamstaal dan om iets te verduidelijken of af te zwakken hé…

  2. @ Allemaal, sorry dat ik dit weekend niet heb gereageerd, een weekendje internetvrij genomen, even geen zin in een computer of internet of wat dan ook… kan gebeuren… en is ook een goed teken…

  3. emoticons kunnen wat je op internet plaatst wel veel verduidelijken vind ik. De knipoog is vast mijn meest gebruikte, maar ook de lach en het tongetje als plagerij bedoeld staan vaak in mijn teksten of reacties. Op mijn smartphone staan wel emoticons waarvan ik de betekenis niet echt begrijp, zal ze toch eens moeten opzoeken op het net… ;-)

    Groetjes!

  4. @ Billy, toch ontgaat veel mensen de bedoeling, de manier waarop je iets zegt, kan toch anders worden uitgelegd… dat is het nadeel van niet ‘live’ communiceren… emoticons kunnen erbij helpen,maar vervangen de live talk niet m.i….

  5. da’s waar, Chantal. Ik heb zelf al enkele keren mogen ervaren dat wat ik als reactie achterliet helemaal anders aankwam dan hoe ik het bedoeld had. Sommige mensen lezen ook veel te oppervlakkig en houden ook geen rekening met de aard van de schrijver, zodat ze sowieso geen juist beeld hebben van wat je bedoelt. Een groot nadeel van het geschreven woord…

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

