Ik hoor het haar zeggen

Mama zegtEr zijn van die zinnetjes uit je jeugd die je altijd bijblijven. Niet dat je er elke dag bij stilstaat, maar ze kunnen ineens ‘de kop opsteken’. Zo gebeurde mij dat deze week. Ik was een boek aan het lezen en daar stond ineens een zin in en mijn eerste gedachte was: “Dat zei mijn moeder nu ook altijd vroeger.” Ik hoorde het haar gewoon zeggen, met haar stem, haar intonatie, de manier waarop ze erbij keek. Het gaat om het zinnetje dat je op de foto ziet staan, ‘Korstjes zijn ook brood!’

Pas op latere leeftijd mocht ik -met reden- die korstjes laten liggen, en juist toen wilde ik ze weer wél eten; zal de dwarsheid van een kind wel zijn.

19 gedachtes over “Ik hoor het haar zeggen

  1. Dat heb ik ook:ik hoor mijn moeder nog wel zeggen :”als je gaat schoonmaken moet je in de hoeken beginnen,middenin kom je vanzelf””.Zelfs de intonatie van haar stem kan ik nog horen .En vaak als ik aan het poetsen ben dan zeg ik hetzelfde wel eens tegen mezelf.

  2. Gek hoe sommige zaken blijven hangen voor een heel leven.Bij ons in België in het Antwerpse werd steeds gezegd”Als je geen korstjes eet krijg je nooit borstjes…Waar haalt men deze gezegdes toch?

  3. @ Natuurfreak, de ‘mind’ is mysterious…

    @ Albert, dat is een respectabele leeftijd… mijn moeder heeft haar vader ook nog, ver in de 90…

    @ Han, haha, die ken ik ook ja, was best lekker toch? ;-)

    @ Sjoerd, lust je geen brood? Opmerkelijk!

    @ Grietje, grappige uitspraak…

    @ KnutzEls, als tiener roep je vaak dat je niet op je ouders wilt lijken, en naarmate je ouder wordt, ga je steeds meer op ze lijken…

  4. @ Iliveformydreams, dank je… en welkom terug van vakantie, ik heb je gemist in de dagelijkse commentaren, en miste jouw updates ook wel :-)

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

