Nog een klein maandje en dan mogen we weer gebruik maken van ons stemrecht, een recht dat destijds, zeker voor vrouwen, zwaar bevochten is en waar ik dan ook nooit aan voorbij ga. Stemmen móet je gewoon doen. Ik wil wel een beetje beslagen ten ijs komen en niet domweg zomaar wat indrukken (of aankruisen) en dus orienteer ik me een beetje op de ‘smaken’ die Europa te bieden heeft. Ik lees geen hele programma’s, maar probeer me wel een beetje een beeld te vormen van wat de partijen zoals in hun mars hebben en wat hun ideeen zijn. Als aanvulling vul ik altijd de Stemwijzer/Kieskompas in. Gelukkig is die voor de EU ook op gezet, en wel hier (er zijn er trouwens meerdere te vinden op internet – kies zelf maar welke je wilt doen).  Ik was niet geheel verrast over de uitkomst, ik zit al jaren een beetje in dezelfde hoek en dat blijkt ook voor de EU te gelden. Landelijk en Europees zit ik in hetzelfde ‘hokje’. Nu de kieslijst nog even afwachten en dan eens kijken welke persoon er aan mijn stem gekoppeld kan worden…

EUKompas1