Afgelopen vrijdag stond in mijn lijfkrant een twee-pagina-groot artikel van Arjan van Veelen. Een analyse van de zgn. zwevende kiezer. En… ik beken… er zitten kernen van waarheden in die ik niet zo zeer al had gezien. Lees een voorbeeld van zijn artikel:

“De echte macht zit niet in Den Haag of Brussel, maar – het is geen samenzweringstheorie – zit waar het geld is. En jij hebt geld. Niet veel misschien, maar je geeft het dagelijks uit, soms wel tienduizenden euro’s per jaar. Geld uitgeven is stemmen. En jouw briefgeld weegt veel zwaarder dan je stembriefje. De meest directe democratie is in de supermarkt. Daar stem je dagelijks voor of tegen plofkippen. Wie consequent is, kiest een partij die past bij z’n koopgedrag. Koop je biologisch, stem je GroenLinks. Rij je Audi, stem je VVD. Dat is ook het idee achter brandvoting.nl, waar je een partij vindt op basis van je merkenvoorkeur: ‘Kopen is kiezen. Kiezen is kopen.’

Zuilen bestaan nog wel degelijk. Alleen niet meer op basis van geloof of ideologie, maar bijvoorbeeld van consumptie: type huis, type auto. Je hebt typisch VVD-gedrag en typisch GroenLinks-gedrag, bleek ook uit atlas van kiezers van bureau Synovate.

Wees dus eerlijk, en hou je bij je eigen zuil. Je hebt allang gestemd.”

Bron: NRC Next, 24.08.2012, Arjan van Veelen

En ben nu eens eerlijk, wat zou je dan stemmen?

Geen kieswijzers of kompassen meer nodig…