Competiemaatschappij: vloek of zegen?

“De wieler- autoriteiten hebben Armstrong zijn zeven Touroverwinningen afgeno- men en gisteren kwam daar ook nog de derde plek bij die hij in 2000 bij de Olympische Spelen in Sydney behaal- de. Maar de gele truien zijn vervol- gens niet uitgereikt aan degenen die in de Tour als nummer twee achter hem eindigden, omdat ook zij geen onbesproken dopingverleden had- den. Dat levert de statistische absurditeit op dat er nu zeven Rondes van Frankrijk de geschiedenis zijn ingegaan waarvan de uitslag wel een nummer twee, drie enzovoorts ver- meldt, maar geen winnaar laat zien. Dat reduceert topsport tot een zinloze bezigheid.”

Bron: NRC Next 21-01-2012 ‘Commentaar’

Hebben we hiermee niet meteen bewezen dat een maatschappij waarin competitie zo alom aanwezig is, er eentje is die het slechte in mensen naar bovenhaalt? Het geeft te denken, en dan niet alleen voor de sportwereld, maar voor de wereld in zijn algemeen, toch?

17 gedachtes over “Competiemaatschappij: vloek of zegen?

  1. Zonder competitie is er ook geen marktwerking, worden er geen nieuwe uitvindingen gedaan, geen records gevestigd, suddert iedereen maar door. Dus nee: competitie is zeker niet alleen maar kommer en kwel.

  2. @ Zuster Klivia, toch levert het wel erg vaak problemen op, we gaan dus denk ik verkeerd om met competitie, het wordt vaak ‘strijd’ en dat is heftiger en verkeerd denk ik…

    @ Gerda, zoals ik al zei, competitie moet geen strijd worden… gezonde competitie is prima…

  3. De hetze die nu plaats vindt is onzin. Als destijds niet bewezen is dat hij doping gebruikte moet je het er verder ook niet meer daarover hebben.

  4. Ook hier is de marktwerking goed zichtbaar in de sport, geen overwinning, geen sponsor, geen werk, geen geld, enz.

  5. @ Poussy, het is een sport op zichzelf soms ja…

    @ Sjoerd, ik deel die mening wel met je… het wordt een mediahype, en een heksenjacht, hij MOET gewoon vallen…

    @ Han, jammer dat het daar allemaal om moet draaien, het verliest de intentie zo, het samen werken en beleven van iets leuks…

    @ KnutzEls, en dat geldt voor nagenoeg alle sporten… en de kids groeien er nu zo mee op, dus die weten straks niet beter… sport verziekt!

  6. Yes and I am telling you people would do anything to get famous and rich.
    Well, this is human nature.
    Remember, to err is human.
    We all make mistakes.

  7. @ Redstar, ik denk alleen dat het niet zozeer puur de wielersport is, het probleem is breder…

    @ London Caller, but some never learn from it…

    @ AvdAa, hear hear…

  8. ik vind competitie geen goede zaak. Het brengt alleen maar narigheid mee.
    Maar ik vind me ook een beetje in de reactie van Sjoerd. Destijds hebben ze hem nooit ergens op betrapt. Daarom moeten ze nu niet ook ineens alle prestaties van hem teniet doen. Iedereen weet dat topsport om geld draait en gesjoemel met zich meebrengt…

  9. Competiemaatschappij: vloek of zegen? Ik denk dat iedereen daar mee te maken heeft, zeker als je in je werkzame leven bent. Sinds 8 jaar ben ik met pré-pensioen, vanaf 2013 een echte pensionado, en ik had daar geen omkijken meer naar. Elke maand op tijd voldoende geld werkt daar ook aan mee.
    Saludos de Albert

  10. @ Albert, heb je nu ook minder last van competitie dan?

    @ Billy, het is een heksenjacht geworden denk ik…

    @ I live for my dreams, maar wel als het strijd wordt, kost wat kost…

    @ Mrs.T., nee, maar tegenwoordig lijkt het wel zo te zijn…

Opmerkingen, meningen of commentaar laat je hier achter

