Afgelopen maandag stond ik aan de balie van het Business Point van Post NL bij Staples in Breda (zo, dat is pas een mond vol…). Ik pakte twee doosjes (heuse beveiligingsdozen MET alarm) met in elk 1 velletje Decemberzegels. Waarde: per doosje 11 €. Ik pak aanvullend nog een velletje met 5 Wereld-zegels en leg het op de balie om af te rekenen. En als op de automatische piloot probeert de medewerker zijn trucje uit dat hij vast in een verkooptraining heeft geleerd.

“Mevrouw, als u 6 velletjes neemt krijgt u er een doosje kerstchocolaatjes gratis bij.”

“Nee dank u, ik heb maar 40 decemberzegels nodig, en dus is 2 velletjes voldoende.”

“Maar het is heus een mooie aanbieding hoor.”

“Vind je?”

“Hoe bedoelt u? Bij zes velletjes een GRATIS doosje chocolaatjes, dat is toch mooi?”

“Tja, ik vind het wel ERG DURE chocolaatjes op die manier. Ik heb nl. maar twee velletjes nodig, en ik zou dus zes velletjes moeten kopen voor totaal 66 €. Dan kosten die chocolaatjes met toch zo’n 44 €. Dat vind ik verre van gratis en verre van een goede deal. Dus nee dank je, ik hou het bij twee velletjes, en ik rijd zo wel even langs de supermarkt voor een grote doos chocolaatjes voor €2,99. Ben ik nog altijd goedkoper uit, en heb ik ook nog keuze.”

De verkoper kijkt wat beduusd, weer een verkooptraining die hij niet goed heeft kunnen toepassen.

 

