pb-539805ae694f4.pngHier in Nederland is veel minder aandacht voor de Eerste Wereldoorlog dan bijvoorbeeld bij onze zuiderburen. Ik beken, ook ik weet er maar weinig van af. Soms hoor of lees je wat, maar veel meer heb ik er niet over geleerd in mijn leven. Ik ga nu niet beweren dat het boek waar dit logjes over gaat ons gaat leren hoe WO I nu precies in zijn werk ging. Maar… het is wel een boek met een mooi en indrukwekkend verhaal, op een aangenaam leesbare manier geschreven. Het boek dat ik bedoel is ‘De jongen die zijn vader zocht’ van schrijver John Boyne (bekend van ‘De jongen met de gestreepte pyjama’). Het boek laat wederom zien hoe een oorlog wordt beleefd door een kleine jongen, dit keer de Eerste Wereldoorlog. Ondanks de vlotte schrijfstijl, voel je als lezer toch meteen hoe het voor Alfie (de jongen uit het boek) moet zijn geweest. Een heuse aanrader… Geen luchtig onderwerp, toch luchtig beschreven en te lezen.