Pluk het geluk LogoAangespoord door Iliveformydreams doe ik mee met haar project ‘Pluk het geluk‘. Lees op haar website alles over het waarom van dit project.

Week 5 – Durven, dromen, doen!

De titel van de invulling van vandaag deed me meteen denken aan een boek van Ben Tiggelaar, met de titel “Dromen, Durven, Doen”. De afgelopen jaren heb ik heel veel van dit soort boeken gelezen, allemaal omdat ik graag als persoon wilde groeien. Ik wilde er achter komen wat mijn drijfveren waren, waar mijn zwaktes zitten, en hoe ik daar sterktes van zou kunnen maken. Ben Tiggelaar heeft daar voor mij wel verheldering in gebracht, naast ook David Allen en Roos Vonk. Dit is dan alleen gesproken vanuit bekende auteurs, maar er zijn veel meer privé-personen waar ik iets aan heb ((gehad) bij die zoektocht. En ik zit nog volop in die tocht hoor… ik betwijfel zelfs of die ooit eindigt, en ik wil dat ook niet eigenlijk, want zo kan ik blijven ontwikkelen, groeien en het beste van mezelf maken.

Sas, de bedenker van dit project, maakt met de invulling van vandaag een balans op van waar ze al trots op is uit het verleden, en wat ze nog graag zou willen bereiken in de toekomst (persoonlijk, werk en bloggebied). Ik denk dat ik die weg ook een beetje volg, los van de inleiding hierboven waar ik al wat aan het thema van vandaag heb bijgedragen.

Mijn dromen, durven en doen

Dromen zijn er om op het moment dat je zelf droomt van te genieten, maar ze zijn er ook om te hopen en proberen er een paar uit te laten komen. Mijn dromen liggen vaak op het gebied van reizen. Zo zijn er nog een aantal bestemming die ik zeker eens bezocht wil hebben in mijn leven, naast alle mooie reizen die ik al heb gemaakt. Als ik voor een top vijf moest gaan, dan zou dat zijn:

  1. Japan
  2. China
  3. Zuid-Afrika
  4. Antarctica
  5. Australië (ja, voor een tweede keer)
  6. … nog heel veel andere bestemmingen lonken

Andere dromen zijn er ook wel hoor: mooie foto’s maken van de wereld, mijn tweede boekje uitbrengen met columns, mezelf inzetten voor kinderen in de hele wereld die het zo nodig hebben (alleen weet ik nog niet hoe en wat),…

Durven is voor mij een dagelijks terugkerend iets. Ik mag dan voor sommigen een stoere chick lijken, er zijn toch best veel dingen die ik niet durf, van klein tot groot. Dat kan gaan om het instappen in een achtbaan (durf ik niet, maar wil ik ook niet durven), tot soms durven aan te geven wat er in me omgaat en waar ik mee worstel. Ik heb in mijn zoektocht hier al heel veel stappen in gemaakt, maar nog niet genoeg. Als ik ‘durven’ dus zou moeten definiëren, dan zou ik will zeggen dat ik durven om nog meer open en mezelf te zijn.

Doen is iets waar ik wel van hou. Ik ben niet het type van ‘zeggen, maar niet doen’. Zeg het dan niet, denk ik dan. Ook voor doen maar even een lijstje, van korte en lange termijn:

  1. Mijn opleiding Grafisch Ontwerpen afronden (korte termijn)
  2. Meer mooie ontwerpen maken (niet per se met commercieel doel)
  3. Mijn lichaam na 21 jaar gehandicapt zijn, proberen meer beweging te geven binnen mijn grenzen die de handicap me altijd stelt
  4. Mijn zelfstandige Chantal-momenten uitbreiden en beseffen dat ik zelfstandig kan en mag zijn zonder dat ik daarmee manlief het gevoel geef dat hij niet nodig is.
  5. … nog heel veel meer doen, maar dat zal dan allemaal meer random ad-hoc opkomen.

En sprekend als blogger: ik wil gewoon lekker doorloggen, zolang ik het nog leuk vind, en zolang jullie me blijven lezen…

Als laatste wil ik eigenlijk alleen maar zeggen:

KOM VAN DIE BANK AF, DROOM – DURF – DOE!!! MAAK WAT VAN JE LEVEN, HET IS HET WAARD EN JE BENT HET AAN JEZELF VERSCHULDIGD.