De schrijver John Boyne is vooral bekend van zijn boek “De jongen in de gestreepte pyjama”, heel succesvol verfilmd ook nog eens. Onlangs las ik van deze man ook het boek “De jongen die zijn vader zocht”, wederom erg indrukwekkend en wat mij betreft rijp om ook verfilmd te worden. Het heeft mijn interesse voor de schrijver zeker meer doen groeien, en dus ging ik op zoek naar andere boeken. De auteur schrijft vooral over zijn geboorteland Ierland; een land waarmee hij een haat-liefde-verhouding heeft (vooral door alle misstanden die er door de jaren heen hebben plaatsgevonden en die vaak in de doofpot werden gestopt) en dit is ook de basis voor de roman die ik nu van hem lees: “De grote stilte”. Er is een hoofdrol weggelegd voor de Katholieke kerk in Ierland en alles wat daar is misgegaan. Het boek is nu al een aanrader wat mij betreft, en dat heb ik het nog niet eens uit. Natuurlijk alleen een aanrader als je van lezen houdt, en ik weet dat niet al mijn bezoekers tot die categorie behoren (wie de schoen past…).

JB_DGS

 

