Tot slot van deze serie ‘Nostalgie’ een aantal niet-thematische dingen die jullie wellicht ook wel herkennen. Wat te denken van de badkamer in de bekende ‘poep’-groene en bruine kleur. En hoe zag de eerste mobiele telefoon eruit? Wat zijn we dan van ver gekomen he, als je nu je iPhone of Samsung Galaxy in je handen hebt.

En hoe stoer was het toen je naar de ‘Grote’ school ging en je zo’n gloednieuwe, naar leer ruikende, schooltas kreeg. Ik heb hem maar 1 jaar gebruikt en daarna werd het al snel een rugtas, maar toch, het roept toch herinneringen op. De tassen werden vaak ook helemaal ondergeschoven door vriendinnen en vrienden.

Tegenwoordig is het hele rekenonderwijs anders dan vroeger. Of het beter is? Dat is voer voor een logje op zichzelf. Maar ik denk dat een kind dat nu op de basisschool zit -wat vroeger gewoon lagere school heette- geen idee heeft wat een staartdeling is en hoe die op te lossen. Ik ben er nog altijd dankbaar voor. Hoofdrekenen is voor mij nog altijd iets wat ik veel doe. Ik check wel vaak met een rekenmachine, maar 9 van de 10 keer klopt mijn hoofdreken-uitkomst met de rekenmachine-uitkomst.

En als allerlaatste nostalgisch item de aloude, overbekende Top-40-lijstjes. Een dubbelgevouwen A4 met daarop de Top-40 van die week. In ons dorp konden we hem voor een paar centen bij de Sigaren/Tijdschriftenwinkel halen (die gerund werd door ‘Mientje Sex’, misschien dat mijn moeder als ze dit leest eens uit kan leggen hoe ze aan die naam is gekomen ooit, want ik weet het echt niet).