Ik heb dit jaar mezelf voorgenomen om in de laatste week van het jaar eens een keer geen lijstjes te maken van allerlei zaken die ik wil ‘ranken’. Er wordt al genoeg ‘gerankt’ door het jaar heen, en dat begint me tegen te staan. Verwacht dus volgende week hier geen ‘beste van’, ‘slechtste van’, ‘mooiste van’ of welke ‘van’ dan ook. Ik ga gewoon een normaal logweekje tegemoet.

Het toeval wil dat ik er onlangs juist mijn column in Rondom de Toren (ons dorpsblad) ook over heb geschreven, zal ik die maar even delen met jullie…

Chantal mijmert – LIJSTVRIJ 2012

December is traditiegetrouw de tijd van lijstjes. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een top tien van. Denk aan muziek, films, boeken, reclames (en dan dus niet alleen de beste reclames, maar ook de slechtste, en die laatste zijn wellicht nog veel leuker om te ‘ranken’). De laatste jaren komen daar steeds meer verkiezingen bij van personen; denk aan de beste politicus van het jaar, de slechtste politicus. Eigenlijk komt het een beetje neer op de beste zus en de beste zo, maar toevoegen doet het allemaal niets. Waar ik het vroeger wel grappig vond, vind ik het nu gewoonweg irritant worden. Waarom moet tegenwoordig alles gekwalificeerd worden in lijstjes? Ik vraag me heus af of we daar mee geholpen worden in deze maatschappij. Amerika is hét land bij uitstek dat al decennia lang alles wat los en vast zit in een top-zoveel zet, maar daar past het heel goed in de selfmade-patriottische-competitiegerichte samenleving. Wij zijn zo niet, wij Nederlanders. Het voelt voor mij ook een beetje als het opplakken van een etiket, vooral wanneer je zowel goed als slecht gaat opnemen in een lijstje. Je wordt als het ware ‘ingedeeld’ in een bepaalde groep, en ben je eenmaal bij de ‘slechten’ beland, dan ben je weer een heel jaar bezig om je uit die lijst te krijgen en op te werken naar de lijst van ‘besten’ voor het nieuwe lijstjesseizoen. Nee, dank je. Ik doe er niet aan mee. Verwacht dus in het nog resterende stukje van mijn column géén lijstje met de beste columnisten van RdT (want dat ben ik toch veruit…), geen lijstje met beste lokale nieuwsblad (want dat is RdT toch veruit…) en ook geen lijstje van beste vrijwilligersteam (want dat is het team van RdT toch veruit…). Nee, ik doe er niet aan mee! Ik pleit voor een ‘lijstjes-ranking the stars-reclame-personen-muziek-film-en wat je ook wilt kwalificeren’-vrij 2012. Doet u met me mee? Laat gewoon iedereen zijn die hij/zij wil zijn, zonder daar een ranking aan te hangen. Lijkt me een mooi voornemen om het jaar mee af te sluiten en 2012 mee te beginnen.