Pluk het geluk LogoAangespoord door Iliveformydreams ga ik de komende weken meedoen met haar project ‘Pluk het geluk‘. Lees op haar website alles over het waarom van dit project.

Week 1 – De geluksvragenlijst

Beschrijf wat voor jou het ultieme geluk is?

Voor mij is het ultieme geluk misschien wel heel simpel. Samen met manlief op de bank zitten en me realiseren dat ik -ondanks mijn handicap en de constante pijn- het geluk aan mijn zijde heb. Een man die zielsveel van me houdt, en die mij met mijn handicap met warmte omarmt. Samen met hem durf ik elke uitdaging aan, soms met succes en soms met het besef dat iets gewoon er niet inzit. Maar ook dan weer het besef dat ik alles doe met hem naast me. Dat is voor mij ultiem geluk.

Wat doe je het allerliefste in je vrije tijd?

Vrije tijd is bij mij in tweeën gedeeld: vrije tijd die ik alleen heb, en vrije tijd die ik samen met manlief heb. Als ik alleen ben, mag ik erg graag lezen, series kijken zoals Castle, Scandal en ALLES wat maar met kookwedstrijden te maken heeft, muziek luisteren en uiteraard -zoals jullie wel weten- ontwerpen op mijn computer en Wacom. Als we samen vrije tijd hebben, ziet die er heel anders uit. We trekken er dan graag op uit. Dat kan heel verschillend zijn wat betreft bestemming: winkelen (ook zonder iets te kopen!), uiteten, naar een boekenbeurs (beiden dol op lezen), uitgaan met goede vrienden (meestal borrelen en daarna uiteten), naar de film, naar een stad. De enige vereiste is dat we het samen leuk moeten vinden.

Welke positieve verandering heeft invloed gehad op je leven nu?

Zoals jullie weten heb ik al sinds 1993 een handicap die me uiteindelijk in de rolstoel heeft doen belanden. Heel veel jaren heb ik hiertegen gevochten, zonder echt veel succes. Pas toen ik me verder ging verdiepen in de persoon die ik ben en mij karakter en hoe ik zelf invloed kan hebben op de uitkomst van mijn leven, ging het met grote stappen voorwaarts. Manlief heeft hier een grote rol in gespeeld. Door hem kwam ik in aanraking met boeken en seminars van bijvoorbeeld David Allen, Ben Tiggelaar, Roos Vonk en aanverwante namen. Ook het ontdekken van ontspanning via meditatie en het meer mindful-denken heeft een zeer positieve invloed gehad, die ik nog elke dag waarneem.

Wat is jou ultieme geluksmotto?

Mijn geluksmotto? Dat is best een lastige, want ik denk niet dat er per se maar 1 motto is dat dat zou omschrijven. Maar als ik er dan toch maar eentje mag noemen dan is dat gebaseerd op de uitspraak “De meeste mensen jagen zo bezeten het geluk na, dat ze er aan voorbijlopen”. Ik denk dat mensen vaak te gejaagd en te geforceerd door het leven gaan, dat ze daardoor de kleine dingen missen en het zijn vaak juist die kleine dingen die het échte geluk bevatten. Sta een wat vaker stil en omarm het moment van geluk!

Wat zou je willen doorvoeren in je leven om nog gelukkiger te zijn?

Ik zou nog meer van mezelf willen leren, ik zou nog meer in mezelf willen leren kijken en ontdekken van welke kleine dingen ik geluk kan worden. En hand in hand daarmee zou ik die kennis willen delen met anderen om ook hen zo nog gelukkiger te maken. Liefde delen, warmte geven!

Als je 1 ding kon kiezen: Hoop, geloof of liefde welke zou het dan zijn en waarom?

Dat is een heus dilemma, want die drie gaan zo hand in hand, ze zijn zo met elkaar verbonden. Ik heb ervaren dat een leven zonder geloof -waarin dan ook- je nergens brengt, datzelfde geldt voor hoop. Je hebt hoop nodig om te kunnen blijven groeien. En die twee elementen hebben op hun beurt weer liefde nodig. Liefde is de verbindende schakel. Zonder die liefde is geloof en hoop voor mij minder waard. Dus sorry… ik kan hier geen keus in maken.

Welke gelukstips zou je een ander willen meegeven?
Sta eens wat vaker stil en realiseer je dat je veel hebt om gelukkig mee/om te zijn. Kijk niet alleen naar het grote om je heen, maar juist misschien wel naar het kleine. Realiseer je dat een kroel van je poes of hond, een handkusje van je kleine kleuter, een omhelzing van je geliefde of simpelweg een mooi stuk muziek al geluk is.